Frågor och svar

Vad är e-faktura?

E-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till din internetbank istället för på papper hem i brevlådan.

Hur gör jag för att få e-faktura?

Du anmäler dig till e-fakturatjänsten via din Internetbank. Vi finns under "Energi", sök på Västerbergslagens Elförsäljning AB. Om du inte hittar VB Elförsäljning AB där sök i detta fall även under "Övriga".

Vem kan få e-faktura?

Du som har internetbanken med betaltjänst.

Hur fungerar e-faktura?

Fakturan kommer upp som ett meddelande när du har loggat in dig på din internetbank. Betalningen är redan registrerad och med ett klick bekräftar du den. Du behöver inte hålla reda på förfallodag. Banken ser till att fakturan betalas på rätt dag och till rätt mottagare.

Hur gör jag om jag inte längre vill ha e-faktura?

Då loggar du in på din internetbank, där kan du göra avanmälan.

När löper mitt elavtal ut?

På baksidan på din elfaktura under Elhandel finns det information om vad du har för elavtal och hur länge det gäller. Du hittar även informationen på Mina sidor

Vad händer när mitt elavtal löper ut?

Information om när avtalet löper ut skickas ut 90-60 dagar innan avtalstidens slutdatum

Ca sex veckor innan elavtalet går ut skickar vi till dig ett avtalserbjudande om att teckna nytt elavtal och vilka priser vi erbjuder för det nya elavtalet. Om du inte gör något när du får avtalserbjudandet förnyas ditt elavtal automatiskt med en ny 1-årsperiod enligt det pris som framgår i avtalserbjudandet. 

Jag vill att mina fakturor dras via autogiro, hur gör jag då?

I menyn till vänster hittar du information om autogiro. Där kan du beställa autogiroblankett som du skall fylla i och sedan skicka in till oss. Eller så kan du skriva ut blanketten direkt och fylla i. Du kan även fylla i blanketten direkt här på hemsidan och signera med BankID/Mobilt BankID. Självklart går det även bra att ringa Kundservice och beställa den vägen.

Jag har tappat bort min faktura och skulle vilja ha en kopia, hur gör jag då?

Det enklaste är att du loggar in på Mina sidor. Där har du tillgång till dina fakturor. Du kan även ringa Kundservice så hjälper dem dig. 

Varför får jag en faktura på 0 kronor?

Vi har en beloppsgräns på 20 kronor på våra fakturor. Understiger fakturabeloppet 20 kronor överförs beloppet till nästkommande faktura. Anledningen att vi skickar ut 0-fakturan är att du som kund skall kunna ha koll på din förbrukning och även se hur mycket som kommer att föras över på nästa faktura.

Jag ska flytta, hur gör jag?

Vi behöver din anmälan minst fjorton dagar i förväg. Om du inte anmäler din utflyttning i tid står du som betalningsansvarig för din gamla bostad fram till dess flytten har registrerats och elmätaren har lästs av. För att göra en flyttanmälan kan du antingen ringa vår kundservice eller göra anmälan här på vår hemsida. Det är viktigt för oss att veta vem som tar över anläggningen. Får vi inte reda på det kan elen stängas av och detta innebär att den som flyttar in efter dig blir lidande. Kom också ihåg att meddela om du vill ha el på din nya adress.

Vad är det för skillnad mellan rörligt pris och anvisningspris?

Rörligt pris är ett avtalspris som följer utvecklingen på den nordiska elbörsen Nord Pool och som fastställs i efterhand varje månad. Anvisningspris är det pris du får om du inte aktivt väljer ett avtalspris. Anvisningspriset är ett trögrörligt pris som följer marknaden i stort. Kan justeras med 2 månaders varsel.

Hur går det till att byta elhandelsföretag?

Bytet hanteras av det nya elhandelsföretaget, som sedan kontaktar ditt elnätbolag senast den 15:e i månaden för att det  nya avtalet ska kunna börja gälla den 1:a i nästkommande månad. Bytet sker alltid den 1:a i månaden.

Vad är överföringsavgift?

En avgift (öre/kWh) som nätbolaget tar ut. Den baseras på det antal kilowattimmar du förbrukat och beloppet varierar därför varje månad.

Hur blir det med mitt autogiro/min e-faktura om jag byter bank?

Då avanmäler du e-fakturan i din gamla bank eller meddelar oss att autogirot ska avslutas. Sedan gör du en ny ansökan om e-faktura i din nya bank eller meddelar oss kontot för autogirot i den nya banken. Autogiroblankett hittar du här.

Varför får jag min faktura i Kivra?

Om du någongång av någon anledning anslutit dig till Kivra och haft pappersfaktura från VB Energi får du den sedan februari 2019 i Kivra. Vill du inte ha fakturan i Kivra måste du avanmäla det. Logga in i Kivra och välj Inställningar/Avsändare.

Se våra andra betalningsalternativ här.

Hur fungerar det med elen/räkningarna när det blir ett dödsbo?

Om det finns pengar i dödsboet ska man betala elräkningarna via bankernas rutiner för dödsbobetalningar.

Den som förbrukar elen ska stå för avtalet, så fortsätter maka/make/sambo att bo kvar bör avtalet skrivas över på den efterlevande.